11:15 ВПЛИВ ЗМІ НА СВІДОМІСТЬ ЛЮДИНИ | |
Роль та значення засобів масової інформації в житті сучасного суспільства важко переоцінити. Вони настільки міцно вкорінилися в нашій повсякденності, що ми навіть уявити собі не можемо свого існування без них. Для нас стало, доволі повсякденним переглядати останні новини по улюбленому телеканалу, дізнаватися рахунок футбольного матчу на спортивному сайті через мережу Інтернет, слухати прогноз погоди на день на хвилях FM-радіостанцій. Бурхливий розвиток інформаційних технологій, що розпочався в середині 20 століття заклав основу формування суспільства взагалі нового типу – інформаційного суспільства. Засоби масової інформації займають у розвитку суспільства особливе місце. Їх вплив на людину починається у самому ранньому віці і продовжується на протязі всього життя. Взагалі, в сучасному світі засоби масової інформації взяли на себе значну функцію з формування свідомості людей, вихованню їх ціннісних орієнтацій, смаків, поглядів, звичок, вподобань. Людина, яка раніше сама не стикалася з тією чи іншою проблемою, завдяки можливостям засобів масової інформації (далі – ЗМІ), змогла познайомитися із найрізноманітнішими виявленнями суспільного життя, скласти про них певне уявлення та сформувати до них певне відношення. ХХ століття по праву вважається століттям автомобілів, комп’ютерів, атомної енергії, опанування космічного простору. Вірно і те, що ХХ століття – століття радіо та телебачення. Незважаючи на бурхливий розвиток засобів комунікацій на початку ХХІ століття, телебачення і сьогодні залишається найбільш масовим та доступним засобом масової інформації. ЗМІ традиційно впливають на суспільну свідомість та поведінку людей, спонукаючи їх до досягнення тієї чи іншої мети. В періоди еволюційного розвитку структури та функцій ЗМІ, як правило, вносять вклад в стійке функціонування суспільства в цілому. Проте, в перехідну епоху розвитку суспільства окремі структури ЗМІ здобувають інші темпи життя, вони можуть розвиватися поза співфункціонування один з одним та суспільством в цілому, що проявляється у вираженні ідей та інтересів, іноді далеких від суспільних потреб. Все, що ми дізнаємось про наше суспільство та навіть про світ, в якому ми живемо, ми дізнаємося із ЗМІ, - вважає німецький соціолог Н. Луман. – З іншого боку, про самі ЗМІ ми наслухалися такого, що не можемо вірити цьому джерелу. Ми упираємось їх впливу, підозрюючи, що нами маніпулюють. Те, що засоби масової інформації мають величезний вплив на особистість та, дуже часто повністю, формують суспільну думку, незаперечний факт. Ми щодня отримуємо з преси новини та інформацію, яка на сімдесят відсотків не підлягає перевірці. Ми однозначно не завжди можемо сказати собі «Так, я там був, це правдива інформація», і тому повинні просто приймати такі новини на віру, формуючи свою думку із побаченого або почутого, що, на жаль, не завжди буває вірно та правдиво. Підростаюче покоління формує свої погляди та смаки практично на сто відсотків завдяки журналам, розважальному телебаченню та Інтернету; дорослі люди, які читають газети та які вважають перегляд щоденних телевізійних новин обов’язковим, дуже великий процент інформації, що до них надійшла та яку переробили в розмовах із сім’єю, друзями, колегами, поступово починають вважати власною думкою. Висновок такий – засоби масової інформації та комунікації формують практично вісімдесят відсотків особистої та суспільної думки. Особливо сильний вплив засобів масової інформації здатні вчинити на формування особистості підростаючого покоління. Молодь – це така соціальна група, яка максимально використовує ЗМІ та жадібно черпає інформацію різного змісту. Тому що молоді люди дуже допитливі, та хочуть бути в курсі всіх подій, що відбуваються не тільки в їхньому місті, але і в усьому світі. За даними соціологічних досліджень, телебачення займає одне із ведучих місць в силу виховного впливу після сім’ї та школи, являється каналом інтенсивної соціалізації. Суттєвою особливістю сприйняття дитиною являється перевага емоційного відношення до об’єктів дійсності при відсутності глибоких знань про них. Немає сенсу сперечатися про користь та шкоду телебачення. Існуючу ситуацію в даній сфері педагог змінити не в змозі. В наш час особливо гострою стала проблема телевізійного насилля. Практично у всіх сучасних серіалах, фільмах, і навіть мультфільмах існує відеоінформація розбою. Термін «телевізійне насилля» давно використовується в науковій лексиці та об’єднує в себе демонстрацію нанесення пошкоджень або шкоди персонажам телевізійних програм або фільмів. Існує безліч досліджень, результати яких свідчать, що перегляд сцен насилля по телепрограмам та фільмам орієнтує молодь до наступної агресії. Було доведено, що теленасилля може стати причиною збудження агресивної поведінки. Давайте згадаємо відомий фільм Олівера Стоуна «Природжені вбивці». Після його виходу по світу прокотилася хвиля грабежів, розбоїв, вбивств, скоєних молодими людьми, які після арешту стверджували, що наслідували героїв цього фільму. ЗМІ являються також джерелом вульгарної інформації, порнографії. По телебаченню транслюється безліч еротичних фільмів, які розбещують, роблять вульгарною сучасну молодь. Страшно те, що цю непристойність, нечистоту ми бачимо не тільки по телебаченню, але і в газетах, журналах, в мережі Інтернет – всюди. Можна відстежити негативний вплив телебачення на статеве життя підлітків. Цінності, норми та стереотипи статевого життя, які транслюють ЗМІ, дуже часто далекі від популяризації моральних підвалин здорових відносин юнаків та дівчат, орієнтують молодих людей на безладні статеві зв’язки. Відомий поет Андрій Дементьєв у своєму вірші «Телекриминал» у цьому відношенні відмічав: «Пацаны, которым делать нечего, Для кого безделье - благодать, Детективы смотрят днем и вечером Учатся по фильмам... Убивать» Окрім негативного впливу ЗМІ на молодіжну поведінку, можна виділити декілька позитивних моментів: ЗМІ тримають молодь в курсі подій, що відбуваються, таким чином, видаляючи «інформаційний голод»; ЗМІ підвищують загальну, в тому числі і політичну культуру населення; служать для взаємного інформування влади та населення; знімають соціальну напругу; ЗМІ створюють характерні для сучасної масової культури ідеальні особистісні зразки та норми поведінки, які проектуються на молодіжну субкультуру та теми поведінки. В цьому зв’язку особливий інтерес видає аналіз як позитивних, так і негативних моделей соціальної поведінки, які розмножуються через канали ЗМІ, оскільки це має пряме відношення до розуміння змістовного контексту та механізмів соціалізації підлітків. У зв’язку з наростаючим впливом засобів масової інформації, в тому числі телебачення, на соціалізацію школярів актуальними стають проблеми визначення позиції педагогів в роботі з дітьми оточуючого світу по засобам масової телевізійної інформації. В педагогічному досвіді вже наявні окремі спроби їх вирішення: аналіз телевізійних програм на наступний тиждень з дітьми в класі; обговорення телепередач в класі з усіма і в бесідах наодинці з учнем; використання телепередач в навчальному процесі тощо. Можна відслідкувати протиріччя в ціннісних установленнях молодих людей: з одного боку, на рівні свідомості декларується прагнення до особистої незалежності, добрим та стабільним міжособистісним стосункам, до створення сім’ї та отриманню відповідної роботи; з іншого боку, за результатами факторного аналізу проглядається чітка орієнтація на західні стандарти життя. Телебачення в даному контексті відіграє суттєву роль у формуванні ціннісних установок молодих людей. Оскільки молодь достатньо відокремлена в культурному плані від старшого покоління, то телебачення, яке використовує в своїх трансляціях західні передачі та фільми, успішно просуває західний спосіб життя та сприйняття світу. Сьогодні поряд з відеоіграми, популярним проводженням часу являється комп’ютерна мережа Інтернет. Досвід розвитку світових відкритих мереж, особливо Інтернету, дозволяють говорити про початок нової ери розвитку засобів та систем перероблення інформації. В таких мережах користувач сприймає себе та сприймається іншими як невід’ємний компонент єдиного інформаційного суспільства. Одним із негативних ефектів глобальної комп’ютерної мережі являється широке розповсюдження різноманітної інформації сумнівного змісту. Слід відзначити, що існують інформаційні впливи, що прямо загрожують психічному або фізичному здоров’ю людини. Досить часто вони формують морально-психологічну атмосферу в суспільстві, живлять кримінальне середовище та сприяють росту психічних захворювань. Найбільш вразливими та незахищеними виявляються наші діти, так як вони не бачать загрози, яку несе в собі глобальна мережа. Статистика лякає: 9 з 10 дітей у віці від 8 до 15 років стикалися з порнографією в мережі, близько 17% регулярно заглядають на заборонені ресурси, близько 5,5% готові втілити їх в життя. Дитина може випадково зайти на сайт, де йому у фарбах розпишуть, наскільки приємні на смак наркотики, які дива чинить з організмом алкоголь або як в домашніх умовах із підручних матеріалів виготовити справжню вибухівку. Навіть на доброзичливих, на перший погляд, мережевих ресурсах у випливаючому рекламному вікні може відобразитися фотографія оголеного тіла. Про ці деталі повинен знати кожен педагог та батьки кожної дитини, чий комп’ютер підключений до мережі Інтернет. За результатами опитування, сучасна молодь ризикує відвідати небажаний сайт, завантажити нелегальне програмне забезпечення або вступити в спілкування з незнайомими людьми переважно під час користування комп’ютером удома, а зовсім не в освітньому закладі, як припускають більшість батьків. Вся річ у тім, що обмеження на користування комп’ютером у школі доволі суворіше ніж домашні заборони батьків. Адміністрація навчального закладу набагато частіше, ніж батьки, використовує програмне забезпечення, що обмежує користування підлітків Інтернетом. Тому те, що розумно заборонено дітям у школі, вони з легкістю отримують вдома через відсутність уваги з боку батьків до цього питання. Плюси Інтернету визначаються тим, що мережа пропонує освітній та корисний досвід, правильне використання якого може покращити їх успішність у школі або інституті. Проте, і тут є свої недоліки, такі як неточні дані, а також непідходяща для дітей та підлітків інформація. Розглянемо детальніше, що поганого може статися з підлітком, у разі якщо безконтрольно залишати його у Всесвітній павутині: - існують сайти, присвячені порнографії, піротехніці, суїциду, обговоренню дії тих чи інших наркотиків. Звідси може слідувати захоплення всіма цими речами, що загрожують їхньому здоров’ю; - зустріч з небезпечними людьми в чатах або інших областях. За статистикою, це найбільший ризик. Підлітки можуть вступити в такі небажані для них компанії, як радикальні політичні групи, сатанинські культури, мережеві «оргії». Ці групи існують і в реальному світі, але приймати участь в їх зборищах підлітку набагато легше, сидячи за комп’ютером у себе вдома; - втягнення в азартні ігри. Навіть прості іграшки наносять невиправну шкоду, займаючи у дитини переважну частину часу, відволікаючи її від занять та спокійного відпочинку, зашкоджуючи психічному та фізичному здоров’ю. Підлітки самі можуть створювати загрозу, починаючи погрожувати людям через Інтернет та порушуючи закон. Неможливо заборонити дитині виходити в Інтернет, але попередити негативні наслідки неграмотного та нерозумного користування ним у наших силах, для цього необхідно навчити її правильно себе вести в мережі. На даний час Інтернет являє собою «світ» паралельний нашому, в якому досить багато корисного для користувачів, але також в мережі дуже багато негативного. Людина, яка вперше «входить» в мережу зазвичай отримує добре враження від Інтернету. Проте, перше враження оманливе! І розумієш це лише з часом. Чим більше працюєш в Інтернеті, тим більше бачиш у ньому не тільки плюси, але і мінуси. Проте, на жаль, не всі можуть зрозуміти та усвідомити, як Інтернет заповнює нашу свідомість. І відрізнити те, що є добре, і те, що недобре, ми вже не можемо. Вважаємо, що педагог, що звернувся до проблеми впливу ЗМІ повинен вивчати способи зменшення впливу негативного роду інформації. Інакше у нашого нового покоління сформуються неправильні ціннісні установки та буде сумно дивитися на їх спосіб життя. Необхідно, на наш погляд, ввести цензуру на фільми з елементами насилля та еротики, на порно-матеріали в журналах, газетах, TV тощо. Цю проблему необхідно вирішувати, незважаючи на те, що комусь це буде невигідно. Здоровий спосіб життя, високий реалізований інтелектуальний потенціал, глибина доброї моралі повинні, в першу чергу, характеризувати наше молоде покоління. Спеціаліст І категорії Радехівського РУЮ - Н.Т.Паламар | |
|
Всього коментарів: 0 | |