Головна » 2014 » Серпень » 4 » Зміни щодо організації адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування згідно нової Конституції України
12:43
Зміни щодо організації адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування згідно нової Конституції України
На зміну проголошеного у статті 132 Конституції принципу поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади визначається принцип децентралізації у здійсненні державної влади.

Суб’єктами адміністративно-територіального устрою країни замість областей, районів, міст, селищ і сіл мають стати лише три одиниці – регіони, райони, громади.

Термін «регіони» має замінити собою «області». Кількість та назви регіонів залишаються незмінними і відповідають кількості та назвам областей.

Регіонами вважаються також Автономна Республіка Крим, міста Київ та Севастополь.

Запропонованими змінами передбачається повна ліквідація місцевих державних адміністрацій. Відповідно, не буде посад голів місцевих державних адміністрацій, які сьогодні призначаються та звільняються з посад Президентом, за поданням Кабінету Міністрів. Натомість має з’явитися новий інститут – представники Президента України, які призначатимуться та звільнятимуться Президентом у регіонах та районах.

Змінами визначено такі повноваження представників Президента України на відповідній території:

1) здійснюють нагляд за відповідністю Конституції та законам України актів органів місцевого самоврядування та територіальних органів центральних органів виконавчої влади;

2) координують взаємодію територіальних органів центральних органів виконавчої влади;

3) спрямовують та організовують діяльність усіх територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах надзвичайного або воєнного стану;

4) здійснюють інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.

Представники Президента України при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України, підзвітні та підконтрольні йому.

Рішення представників Президента України, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, скасовуються Президентом України.

Особливості організації та діяльності представників Президента України в регіонах і районах мають визначатися законом.

Запропонованими змінами також передбачено, що за поданням представника Президента України у відповідному регіоні Президент України зупиняєдію рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування з мотивів його невідповідності Конституції України з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо його конституційності.

Місцеве самоврядування визначатиметься як право і спроможність жителів громад у межах Конституції і законів України самостійно вирішувати питання місцевого значення в інтересах місцевого населення як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (чинна редакція визначає місцеве самоврядування якправо територіальної громади – жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста – самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України).

Органами місцевого самоврядування громади визнаються голова громади – сільський, селищний, міський голова; рада громади – сільська, селищна, міська рада; виконавчий орган ради.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси громад району та області, є відповідно районна, обласна рада та їх виконавчі органи. Районна та обласна ради матимуть виконавчі органи, склад яких формуватиметься за поданням голови ради.

Статус сільських, селищних, міських голів, депутатів місцевих рад та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації та ліквідації виконавчих органів місцевих рад, їхні повноваження визначатимуться законом.

Розмежування повноважень у системі органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів різних рівнів здійснюватиметься за принципом субсидіарності.

Принцип субсидіарностіозначає, що розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування різного територіального рівня повинен здійснюватися так, щоб, з одного боку, максимально наблизити процес прийняття рішень до громадянина, а з другого - цей рівень має володіти відповідними організаційними, матеріальними та фінансовими ресурсами, щоб забезпечити обсяг і якість соціальних послуг, які надаються населенню відповідно до загальнодержавних стандартів. Муніципальні функції, зазначається в Європейській хартії місцевого самоврядування, як правило, здійснюються, переважно, тими властями, які мають найтісніший контакт з громадянином. Наділяючи тією чи іншою функцією інший орган, необхідно враховувати обсяг і характер завдань, а також вимоги досягнення ефективності та економії" (ч. 3 ст. 4).

Окремі зміни стосуються визначення матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування, якими крім землі, природних ресурсів, що є у власності сільських, селищних, міських громад, а також об'єктів, що є у власностірайонних і обласних рад, рухомого і нерухомого майна, надходжень місцевих бюджетів, у тому числі місцевих податків і зборів, буде і частина загальнодержавних податків.

Провідний спеціаліст РС РУЮ - О.Шайнога
Переглядів: 749 | Додав: Оксана | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]